Demi goes Down Under

Noorder eiland avonturen in NZ!

Kia ora!

Ja nu ik eenmaal in Nieuw-Zeeland zit kan ik ook al de Maori taal spreken!
Geintje natuurlijk, weet alleen wat dit woord betekend en ik denk dat jullie het ook wel kunnen raden haha.

Maar wat is het hier fantastisch! Het is zo'n verschil met Australie. In Australie was alles voornamelijk vlak, droog en heel erg heet, maar Nieuw-Zeeland is heel groen, erg heuvelachtig en het weer kan veranderen met de minuut. Ik ben vorige week dinsdag (17 oktober) begonnen met mijn bus reis, kiwi experience. Deze bus rijdt een bepaalde route over het noorder en het zuider eiland en brengt je op de mooiste en populairste plekken van Nieuw-Zeeland. Maar het is gelukkig niet alleen transport van a naar b. Het is in principe een hop on, hop off bus. De bus rijdt van overnachtings plaats naar overnachtings plaats, maar het is aan jouw de keus hoeveel nachten je spendeert in die plaats. Als je van plan bent langer dan 1 nacht te blijven in 1 plaats, betekent dat alleen dat je in een andere bus zit met andere mensen. Onderweg naar de volgende overnachtingsplaats stoppen we meestal ook ergens zodat we even boodschappen kunnen doen, even ergens lunch kunnen scoren of bij een mooie plek waar we even een wandeling kunnen maken. Het is dus heel anders dan de busreizen die ik maakte in Australie. Veel gezelliger ook met alle mensen die je leert kennen in de bus, zeker als je allemaal een beetje hetzelfde reisplan hebt!

Ik heb ondertussen als super veel gezien en gedaan in deze 12 dagen, maar ik zal bij het begin beginnen!

Dinsdag 17 oktober begon ik dus met mijn busreis, nadat we in de bus uitgelegd kregen hoe alles in zijn werk ging stopte we bij een klein plaatsje zodat we even koffie konden halen en daarna zijn we door gereden naar prachtige watervallen waar we een korte wandeling van zo'n 20 minuten hebben gemaakt. Nog zo'n verschil met Australie, in Australie stond elke waterval zo ongeveer droog omdat het zo weinig had geregend het afgelopen jaar, maar hier in Nieuw-Zeeland zijn de watervallen ook echt watervallen (gelukkig)! Daarna zijn we door gereden naar Bay of Islands, hier hebben we deze avond geslapen in een hostel. We kwamen om 2 uur 's middags aan dus we hadden mooi de tijd om even een rondje te lopen door het dorpje en ook om even lekker te relaxen op het strand, want de zon scheen volop! Die avond had de bar bij het hostel een trivia avond georganiseerd, hier heb ik vol goede moed met mijn team aan mee gedaan en we zijn dit keer zelfs derde geworden!

Woensdag stond er een dag trip apart van de bustour op het programma naar Cape Reinga, het meest noordelijke puntje van het Noorder eiland. Onderweg naar Cape Reinga zijn we gestopt bij een bos waar de grootste bomen van Nieuw-Zeeland konden bewonderen. De zogenaamde Kaori bomen, spreek uit als: cody (ja gekke maori's en hun gekke taal). Vanaf daar moesten we nog 2 uur rijden naar Cape Reinga, eenmaal daar hebben we een wandeling gemaakt van een uur naar de vuurtoren die echt op het meest noordelijke puntje stond! Hier komen de tasman zee en pacific ocean ook bij elkaar, dit kon je goed zien omdat er midden op zee in een verticale lijn golven waren en het had allebei ook een andere kleur water! Daarna op de weg terug naar Bay of Islands, wat nog 4 uuur rijden was, zijn we gestopt bij grote zandheuvels waar we zijn wezen sandboarden! Ik ben maar 1x naar beneden gegaan op mijn sandboard want de klim de zandheuvel op was 1 grote nachtmerrie... naar beneden gaan daarintegen was wel super leuk haha. Ook zijn we een stuk verder op gestopt bij de beste fish en chips van Nieuw-Zeeland, zeggen ze, vond het nou niet zo speciaal haha. Tegen de tijd dat we weer terug waren bij het hostel was het al half 7! Die ochtend waren we ook om 7 uur vertrokken dus ik was redelijk moe.

Donderdagochtend heb ik besteed aan het plannen van mijn trip en toen om 2 uur was het het plan om weer terug te rijden naar Auckland met de bus, maar de bus had pech en daardoor konden we pas een uur later vertrekken. We waren ook pas om 7 uur weer in Auckland, ik ben met een paar meiden uit eten geweest maar dat was het dan ook weer voor die avond.

Vrijdagochtend vertrokken we weer vroeg, op weg naar Hot Water Beach. Dit keer bleven we overnachten in een lodge op een camping, dus dit was even op een opluchting vergeleken bij een hostel! Nog steeds sliep ik met 8 mensen op een kamer, maar het was in ieder geval iets beter. Nadat we onze spullen hadden gedumpt op de kamer gingen we naar het strand en dit strand heet niet voor niets Hot Water Beach. Door vulkanische activiteit kan je op dit strand een kuil graven en het water dat tevoorschijn komt als je die kuil graaft is bloedheet! Het water kan wel 64 graden worden... als je dit deed Mengen met het koude zee water kon je je Eigen hot water pool maken! We hadden een redelijk grote kuil gegraven, dus we zaten met 7 man in onze Eigen gegraven jacuzzi, hoe leuk! Die middag hebben we nog een wandeling gemaakt naar Cathedral cove, in totaal duurde de wandeling ongeveer anderhalfuur maar het was best een pittige wandeling door alle steile heuvels en trappen die je op en af moest. Maar het was het meer dan waard, het strand was ontzettend afgelegen waar je Cathedral Cove kon vinden, klein paradijsje op aarde.

Zaterdag zouden we overnachten in Waitomo, maar voordat we hier aan kwamen zijn we nog gestopt bij Karangahake Gorge, ja prober dat maar eens uit te spreken haha. Hier hebben we een prachtige wandeling gemaakt. Vroeger was hier een goudmijn, deze is niet meer in werken maar de tunnels maar trein rails liggen er nog wel en hier kon je doorheen lopen, ontzettend gaaf. Eenmaal aangekomen in Waitomo stond Black Water Rafting op het programma in de Waitomo glow worm caves! Hier hebben jullie vast wel de foto's van gezien op facebook! Dit was zooooo vet. We zaten wel 65 meter onder de grond en ja de glow wormen waren echt net zo blauw als op de foto! Die avond speelde het beruchte rugby team van Nieuw-Zeeland, de All Blacks, tegen Australie. Deze wedstrijd zijn we gaan kijken in een bar, hele gezellige avond! De All Blacks hadden alleen helaas niet gewonnen, maar de verpestte de sfeer gelukkig niet!

Zondag hebben we de Hobbiton film set bezocht, ik had nog nooit de film gezien of de boeken gelezen, maar de filmset was echt prachtig om te zien. Ze hebben in het heuvellandschap van een boer allemaal hobbit huisjes gebouwd en echt aan elk detail is gedacht! Maar er werd ook verteld welke scene in welk huisje opgenomen en dat was voor mijn moeilijker voor te stellen omdat ik natuurlijk nooit de film had gezien. Daarna zijn we verder gereden naar Rotorua waar de meeste mensen bleven overnachten in een hostel, alleen ik en 3 andere hadden een ander plan voor die nacht. We hadden in een overnachting in de Tamaki Village. Deze village is gebouwd om je te laten ervaren hoe de Maori's vroeger leefde. Het zijn allemaal Maori's die er werken (Maori spreek je trouwens uit als Mauwdi), maar ze leven nu anders dan 100 jaar geleden. Toen we in de village aan kwamen kwam onze gids ons ophalen en werden we begeleid naar een zaal waar we onze eigen welkoms ceremonie hadden. Onze gids heette ons in het Maori welkom en zong een Maori lied voor ons. Daarna moest onze "chief" van onze stam een dank woord doen en moesten wij ook een lied zingen. We waren met 3 meiden en 1 gozer en alleen mannen kunnen chief worden, dus dat was makkelijk kiezen haha. Het lied dat we hebben gezongen was Hakuna Matata, we kregen namelijk 5 min voor aankomst te horen dat we een lied moesten en dat mocht elk lied zijn, dus we hadden gekozen voor dat lied omdat we die allemaal kennen, makkelijk te onthouden is en ook nog een goede boodschap is. Daarna kregen we thee en allemaal lekkere koekjes, ook een specialiteit van hun, gefrituurd deeg, dit waren letterlijk gewoon oliebollen hahaha, alleen dan zonder poedersuiker! Toen liet onze gids onze kamer zien, dit was een grote kamer met 15 bedden, maar aangezien we maar met zn 4en waren hadden we alle ruimte voor onszelf! Vervolgens was het tijd voor typische Maori's spelletjes. Dit waren behendigheids spelletjes met een stok die over en weer moesten gooien op commando. Dit ging natuurlijk 9 van de 10 keer helemaal mis, dus ik heb vreselijk gelachen! In plaats van de overnachtings experience te doen, kon je ook de avond experience doen. Die begon toen wij klaar waren met de spelletjes. Eerst vond de echte openings ceremonie plaats, we kregne al te horen dat we niet mochten (glim)lachen en ook niet de krijgers mochten nadoen tijdens de ceremonie want dat was respectloos. Nou ik durfde niet eens te lachen, toen de krijgers te voorschijn kwamen en de ceremonie deden was dat zo intents dat je het niet eens in je hoofd haalde om te bewegen, laat staan lachen. Toen de ceremonie voorbij was konden we eindelijk weer lachen en bewegen. Daarna kregen we nog een show waarin ze onder andere een lied voor ons zongen en een haka deden! Heel indrukwekkend allemaal. Toen kregen we een heerlijk avondmaal voorgeschoteld en na het toetje was het de beurt aan mij en de 3 andere om een Maori lied te zingen voor alle gasten, met behulp van de Maori's. Dit lied hadden we 's middags ingestudeerd en was het Maori alfabet. Dit was ontzettend leuk om te doen voor alle gasten, ondanks dat ik echt niet kan zingen haha. Nadat alle andere gasten weer vertrokken waren zijn wij met de drankje in de Jacuzzi gaan chillen!

Na maandagochtend nog een heerlijk ontbijt te hebben gehad in de tamaki village was het weer tijd om in de kiwi bus te stappen. We gingen vandaag op weg naar Taupo, dit was maar een uurtje rijden. Onderweg hebben we nog een fijne wandeling gemaakt in Red Wood Forest. Eenmaal in Taupo heb ik een rondje door het stadje gelopen en ben ik 's avonds uit eten geweest met een paar meiden.

Dinsdag ben ik met een paar mensen naar het Spa Park in Taupo geweest, we bleven namelijk 2 nachten in Taupo slapen dus we hoefde eindelijk een keer geen dagje in de bus te zitten. Door Spa Park stroomde een rivier, maar door vulkanische activiteit was op sommige plekken in de rivier een hot pool ontstaan! Hier kon je dus heerlijk in zwemmen. Je moest wel goed oppassen want als je ook maar 2 meter verschoof kwam je of in bloed heet water of ijs koud water terecht haha.

Woensdag gingen we op weg naar River Valley. Onderweg hebben we nog een prachtige wandeling gemaakt in Tongariro National Park met watervallen! Maar River Valley was zo'n speciaal plekje... het lag in het midden van een vallei aan een rivier. Ik heb de middag dan ook besteedt aan een beetje rondlopen en genieten van de rust en de omgeving! 's avonds had de lodge een echt traditioneel roast dinner voor ons gekookt, dit was zo heerlijk! En zo fijn om eindelijk weer een keer een goede maaltijd te eten!

Donderdag keek ik al een week naar uit, want paardrijden stond op de planning!! De rit die ik had gepland zou 4 uur moeten zijn door de prachtige omgeving van River Valley en de foto van mij op het paard hebben jullie misschien wel voorbij zien komen op Facebook. Als je die foto hebt snap je meteen waarom deze paardrij tocht echt fantastisch was. De uitzichten die ik de hele rit heb gehad waren onvoorstelbaar mooi! Maar klein dingetje, ik had een rit geboekt van 4 uur en betaalde hier ook een flink bedrag voor. Ik was met nog 2 andere meiden, waarvan 1 's middags weer vertrok met de bus en de ander 's middags ging raften. Dus we moesten om 12 uur weer terug zijn voor hun. Maar tegen de tijd dat we weer terug waren bij de stallen hadden we maar 2,5 uur gereden... Ik was hier niet te blij mee aangezien ik voor 4 uur had geboekt en ook hiervoor betaalde. En toen ik terug was bij de lodge heb ik dit ook aan gegeven bij de receptie. En maar goed ook dat ik dit heb gedaan, want daardoor mocht ik 's middags nog 2 uur mee rijden met een andere rit! Bewijst toch maar weer dat je voor jezelf op moet komen! Ik reed 's middags ook op een ander paard dus was helemaal leuk!

Vrijdag stond een busrit van 4 uur op het programma naar Wellington. Dit is de laatste stop op het Noorder eiland. Want vanaf Wellington neem je de ferry naar Picton wat op het Zuider eiland ligt! Ik heb in Wellington een rondje gelopen en lekker ergens wat gegeten maar lag weer vroeg op bed die avond want we moesten de volgende dag alweer om 7:15 in de bus zitten...

Zaterdag gingen we namelijk met de ferry oversteken naar het Zuider Eiland. Dit duurde toch wat langer dan ik had verwacht, de overtocht duurde namelijk maar liefst 3,5 uur! En in Picton ging ik niet verder met de Kiwi bus zoals alle andere, maar stond daar Liza op me te wachten! Ik blijf de komende 2 nachten bij haar en haar vriend slapen! Ik ken Liza omdat ze vlakbij mij in Woerden heeft gewoond, we redelijk wat samen buiten hebben gespeeld vroeger en we ook bij elkaar op de middelbare school zaten! Zij is ongeveer 2 jaar geleden ook naar Australie gegaan waar ze als Au Pair heeft gewerkt, maar tijdens haar tijd in Australie heeft ze een Kiwi ontmoet (gozer uit Nieuw-Zeeland), waar ze verliefd op is geworden en nu wonen ze samen in Picton! Dus super leuk dat ik een oude kennis hier zo tegen kom!

Nou dit was mijn avontuur op het Noorder eiland en ga ik nu de reis voortzetten op het Zuider eiland! Jullie horen weer van me!

P.s. over iets meer dan een maandje ben ik alweer thuis! Zo'n gek idee!

Liefs, Demi

Reacties

Reacties

Roos van dijk

ik heb weer genoten van je verslag ....en wat een prachtige foto,s
nou geniet er nog lekker van schat want zoals je al zei, je bijna weer terug in ons kikkerlandje
veel plezier nog de komende tijd dikke kus and take care xxx

Liza ( die verliefd werd op de kiwi gozer )

Leuk om te lezen deem!
Slaaplekker en tot morgen ochtend!!!

Mama

Hoi lieverd, wat heb je toch al weer veel meegemaakt gezien de korte tijd dat je nu in Nieuw Zeeland bent, de filmpjes en de foto’s bij de Maori’s, wat een bijzonder volk is dat!! Wat anders dan de NL man Hahaha. Wat leuk dat je liza daar bent tegengekomen en 2 dagen met haar en r vriend heb opgetrokken.
Nu op naar nieuwe belevenissen op het Zuider Eiland en dan vooral je helikopter vlucht!! Ik ga alle plaatsnamen weer Google-en! Veel plezier lieverd!! Dikke kus mama

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active