Demi goes Down Under

Bosbranden all over the place

Joehoeeee,

Zo, 4041 kilometer en 24 dagen verder zijn we eindelijk aangekomen in Darwin!

Maandag 14 augustus hebben we onze campervan opgehaald en wat een geluksvogels waren we weer! Bij het huren van de bus hebben we sowieso al 750 dollar korting gekregen, maar dat is niet het enige! Bij het ophalen vertelde ze ons dat het systeem aan gaf dat we een upgrade hadden. Wat betekend dat we niet een 2 persoons campervan kregen, maar een 4 persoons! Lekker luxe! We hadden dus allebei ons eigen 2 persoons bed in de van, ideaaaal. Toen we alles in het busje geladen hadden zijn we naar Derby gereden, daar was namelijk de Boab Prison Tree te zien. Deze boom is ontzettend groot en hol van binnen, daarom werd hij gebruikt als gevangenis. Eigenlijk is dit best een zielig verhaal want vroeger werd deze boom dus gebruikt om Aboriginals hier in op te sluiten... Daarna zijn we door gereden naar de gratis camping spot voor die nacht, aan een klein meertje! Er liep een kudde wilde koeien in dat gebied, dus de volgende ochtend bij het ontbijt kwam er ook even een koe buurten!

Dinsdag was een vrij saaie dag, we hebben deze dag alleen maar gereden, ik denk in total zo'n 500 km. Nu denken jullie misschien, waarom heb je niks gedaan onderweg? Nou, dat kan niet. West Australië, is erg groot, niet zo toeristisch en niet druk bevolkt. Dus soms kan je wel 500 km rijden zonder ook maar iets of iemand tegen te komen. Daarom zitten er dagen tussen dat je alleen maar kan rijden om naar de volgende bestemming te komen waar wel iets te doen is. Overigens als wij nu ergens een bordje zien staan waarop bijv op staat: Darwin 340 km. Dan denken wij: ooooh, nog "maar" 340 km!!! Omdat dat nu voor ons een "korte: afstand is! Gek hoe snel je daar aan went! Want als ik NL naar Zuid Limburg ging vond ik dat al ver haha. Deze nacht stonden we op een gratis rest area met dit keer wilde paarden! We hebben ze geprobeerd te voeren, maar ze vonden ons toch te eng om een hap te nemen van de wortel.

Woensdag zijn we naar een betaalde camping 50 km voor Purnululu National Park gereden. Aangekomen op de camping gelijk een 4 wheel drive tour geboekt voor de volgende dag naar de Bungle Bungle Jungles. Omdat we redelijk vroeg op de camping waren hebben we een lekker relax dagje gehad, van al dat reizen heb je soms ook even een pauze nodig haha. 's avonds een heerlijke douche gehad in een open lucht cabine! Heel simpel maar zo fijn om in de open lucht te douchen. Gelijk ook weer even vrienden gemaakt met onze buren, onze buurman was namelijk in Nederland geboren! Toch grappig hoe je overal Nederlanders tegen komt.

Donderdagochtend 7 uur zaten we al in de bus op weg naar de Bungle Bungle Jungles. We waren de jongste van allemaal, de rest van het reisgezelschap was namelijk allemaal 60+ haha, wel erg gezellig! Iedereen is namelijk heel erg geïnteresseerd in ons verhaal dus de hele dag met iedereen gezellig lopen kletsen! De weg naar het National Park is maar 50 km, maar aangezien het een ruige weg is duurde het 1,5 uur voordat we er waren. Na een kopje thee te hebben gedronken begonnen we aan de eerste wandeling naar de Cathedral Gorge, in een woord prachtig!! De wandeling daarheen was ook al adembenemend, hoe je daar zo tussen die gorges door loopt. De wandeling op zich was simpel, maar het was 40 graden en we liepen in de volle zon... Dus daardoor was het redelijk uitputtend. Na een lekkere lunch zaten we weer in de bus op weg naar het andere deel van het park en daar deden we weer een wandeling naar Echidna Chasm. Zo anders, maar ook weer zó mooi. Het eerste stuk was over een droge rivier bedding en daarna kwam je bij de kloof aan, het was hier redelijk smal maar lekker koel! En richting het einde moest je ook nog een stukje klimmen en klauteren. Je voelt je zo klein als je tussen die enorme kloof door loopt. Op de terug weg zijn we ook nog even bij het uitkijk punt gestopt en hier had je ook weer een fantastisch uitzicht over Purnululu National Park! Toen we weer terug bij de bus waren was het inmiddels 3 uur en moesten we nog 2 uur terug rijden naar de camping. Eenmaal op de camping hadden we een uurtje om ons even op te frissen want om 6 uur stond de BBQ al weer aan voor ons! Heerlijk gegeten en nog even na gepraat met de andere.

Vrijdag zijn naar Lake Argyle gereden, we kwamen hier rond half 3 aan. Het was hier behoorlijk warm dus we hebben gelijk een heerlijk verkoelende duik genomen in het zwembad! Dit zwembad had een prachtig uitzicht over Lake Argyle. Leuk feitje: dit meer is groter dan Zwitserland...

Zaterdag hebben we eerst lekker rond gehangen aan het zwembad en 's middags hadden we de Sunset Cruise op Lake Argyle! Het eerste deel van de cruise zijn we langs verschillende interessante punten gevaren en hebben we zoetwater krokodillen gespot! Dit zijn "kleintjes" en niet echt gevaarlijk voor mensen. Zolang je ze niet boos maakt doen ze niks, zeggen ze haha. Aan het einde van de middag toen de zon onder begon te gaan stopte de boot ergens in het midden van het meer waar het wel 35 meter diep was, want in het diepe zwemmen de krokodillen niet, ik wil niet weten wat er wel onder me heeft gezwommen in het diepe... We hebben hier heerlijk gezwommen, terwijl je daar lag te dobberen kreeg je ook nog een biertje toe gegooid. Dit was echt even een geluksmomentje met die ondergaande zon en het uitzicht dat je had! (Eigenlijk is de hele reis een groot geluksmoment haha) Toen we aan het begin van de avond terug waren hebben bij het restaurant op de camping nog gegeten met 2 andere stellen, erg gezellig!

Zondag was weer zo'n dag dat alleen maar bestond uit rijden. Toen we net een uurtje onderweg waren hebben de grens van West-Australië naar Nothern Territory over gestoken! En daarmee zijn we gelijk weer 1,5 vooruit gegaan in de tijd. Nog steeds gek dat er in 1 land zoveel tijdverschil kan zijn. We zijn 30 km voor Katherine gestopt op een gratis rest area langs de weg. Naast ons kwam een Tsjech staan die met zijn motor Australië aan het rond crossen was. Hier hebben gezellig 's avonds mee zitten kletsen.

Maandag zijn we gestopt bij Edith Falls, hier kon je heerlijk zwemmen bij een waterval zonder krokodillen! Want sinds we de grens over zijn gestoken van West-Australië naar Northern Territory komen we overal borden tegen met: GEVAAR! Hier leven krokodillen dus ga nergens zwemmen tenzij staat aangewezen dat het veilig is! En dan hebben we niet over de kleine zoetwater krokodillen, nee dan hebben we het over de bigggg salties zoals de Aussies zeggen, oftewel: saltwater crocodiles. Edith Falls was dus zo'n plek die ze vrij hebben gemaakt van salties, dus hier konden we met een gerust hart zwemmen! Aan het einde van de middag zijn we richting Litchfield National park gereden. 4 km voor het park hebben we overnacht op een camping. Nadat we de campervan geparkeerd hadden hebben we gelijk vrienden gemaakt me onze buren, schatten van mensen weer. De avond was alleen wat minder fijn... In het gebied waar we de afgelopen tijd zijn geweest is het Dry Season, dus geen regen, alleen maar zon waardoor alles heel droog is en gemakkelijk in brand vliegt. Ondeweg kom je dus ook heel vaak borden tegen die aangeven hoe groot het brandgevaar is vandaag. Vlak voor dat we Litchfield National Park in reden kwamen we dus weer zo'n bord tegen en de pijl stond in het oranje vakje... wat dus betekend dat de kans op brand heel groot is. Die avond zaten Melissa en ik lekker een boekje te lezen en toen het begon te schemeren keken we op van ons boek en ineens hing het hele bos vol met rook... Je kon ook heel goed een brand geur ruiken. Ik sprak de buurman aan, om te vragen wat er aan de hand was. Hij zei dat er ergens verderop in het park een bosbrand was. Vandaar dat die dikke rook om ons heen hing. Ik denk dat de buurman merkte dat wij redelijk onrustig werden van deze brand, want het is namelijk best beangstigend als je hoort dat vlak in de buurt een bosbrand is, dus hij en zijn vrouw nodigde ons uit om bij hun in de caravan te komen zitten voor een beetje afleiding. Alsof dat niet genoeg was kregen we ook nog avond eten! Heerlijk soepje met garlic bread. Hoe onzettend lief van deze mensen. Tegen 9 uur was de rook een beetje afgenomen dus zijn Melissa en ik weer terug gegaan naar onze eigen caravan. Tussen Broome en Darwin hebben we sowieso onderweg ook redelijk wat bosbrandjes gezien. Of heel veel stukken wat helemaal zwart zag omdat daar al een brand was geweest.

Dinsdag was alles weer normaal en zijn we verder het Nationaal Park in gereden. In het park zijn we op 3 plekken gestopt want op deze 3 plekken was het veilig om te zwemmen! De eerste stop was Buley Rockholes, hier waren kleine pools, op verschillende hoogtes met kleine watervalletjes die de pools verbond met elkaar waar je dus ook vanaf kon glijden! Daarna zijn we naar Florence Falls gereden, hier kon je weer zwemmen onder een waterval. Iets minder leuk hier was, dat er vissen zwommen die bijten... Ik had een wondje op mn been zitten en een vis was zo brutaal om dit korstje van mn been af te bijten!! Ben er daarna direct uit gegaan, vond het niet meer leuk hahaha. De derde plek was Wangi Falls, hier zwommen die stomme vissen gelukkig niet dus hier wel weer heerlijk kunnen zwemmen bij de watervallen. Daarna hebben we nog een uurtje gereden en zijn we gestopt op een gratis rest area, de politie kwam wel nog even langs om te vertellen dat een paar nachten hiervoor een paar jonge mannen midden in de nacht stenen tegen zelfde soort campervans hadden aan gegooid... Gelukkig hebben wij een rustige nacht gehad!! Geen last van mannen die stenen gooien.

Woensdagochtend hadden we om 11 uur de spectacular Jumping Crododile Tour! Met 50 man gingen we in een boot de Adelaide River op, op zoek naar Salties die wel zin hadden in een stukje vlees. Onderweg werd er veel vertelt over de krokodillen, iedere krokodil had zijn Eigen naam en territorium. We hebben er wel een stuk of 6 gezien en groot dat ze zijn!! Deze wil je absoluut niet tegen komen. Als we een krokodil tegen kwamen werd de hengel uitgehangen met stukken vlees eraan, zodra de krokodil vlakbij was hielde ze de hengel een stuk boven het water zodat de krokodillen omhoog moesten springen om bij het vlees te komen, dit was echt geweldig om te zien!! Aan het einde van de tour als je terug vaart naar de steiger gooien ze stukjes vlees vanaf de boot de lucht in en grote roofvogels komen dan langs vliegen en pikken die op uit de lucht! Waren er wel een stuk of 15! Na deze tour zijn we naar Darwin in gereden en hebben we onze campervan weer ingeleverd! We slapen nu weer in een hostel. Die avond zijn we ook weer bij een glow paint party terecht gekomen, erg leuk! Je kon elkaar schminken met glow verf en er werd een competitie gehouden wie er het mooiste was geschminkt, ik ben 3de geworden door de schmink kunsten van Melissa!

Donderdagochtend hebben we ontbeten met Nikki! Die is hier toevallig ook in Darwin. Zij was met nog 3 andere meiden dus gezellig met zijn allen wezen ontbijten. Daarna ben ik naar een Reisbureau gegaan en heb ik ontzettende leuke tours geboekt voor aan de oost kust, hier volgt uiteraard nog meer over! 's Avonds zijn Melissa en ik naar de Mindil Beach Markets geweest, een redelijke grote markt met leuke kraampjes en heeeeel veel eten! Een mooie zonsondergang hier nog gezien met andere mensen die we weer kende vanuit het hostel. Allemaal erg gezellig.

Vandaag is het vrijdag en ik blijf nog tot zondagavond laat hier in Darwin. Maandagochtend om 1 uur, dus eigenlijk midden in de nacht vlieg ik van hier Naar Brisbane. Dan ga ik in 2 weken van Brisbane naar Sydney reizen, in deze 2 weken 3 leuke tours geboekt. Met dolfijnen kajakken (!!), een dagtour naar een hippie stadje en een dag tour naar de Blue Mountains vlakbij Sydney! En als ik in Sydney ben is het al bijna tijd voor DEFQON (een hardstyle festival)!

Er staat dus weer allemaal leuks te wachten en ik ga jullie op de hoogte houden! Ik zal nog even wat foto's plaatsen op facebook van de afgelopen 3 weken!

Daaaag lieve mensen!

Roos van dijk

ooh heerlijk om te lezen dat je het zo naar je zin heb,
wat een belevenissen allemaal ,je heb nog een hoop te zien en te doen dus ik wacht weer op de volgende blog
liefs uit rotjeknor dikke kus nog veel plezier ...and take care xxxxxxx

Huub van Osch

Wat is het toch super dat jij dit allemaal doet, ziet en beleeft. Groetjes en geniet er van!?

mama

Hoi lieverd,

Wat een geweldig om te lezen wat je in de afgelopen weken allemaal weer heb meegemaakt. Is dat wat 4041 km per auto reizen!! Heb natuurlijk alle plaatsnamen die je vermeld opgezocht via Google, zodat ik een beeld heb waar je bent en hoe het er allemaal uitziet!!!

Je weet dat krokodillen groot zijn, maar als je die bigggg salties ziet op de foto's......my god!!! wat zijn die krengen groot zeg!!!! crocodile dundee nog gezien?? hahaha

En die Boab Prison Tree , wat een boom, wel een zielig verhaal wat er achter zit!!

Je zonnebloem gehalte is op en top zo te lezen..hahahahaha....wel ontzettend leuk dat jullie zoveel aardige mensen ontmoeten en die jullie ook hulp aanbieden net zoals met die bosbrand op de camping! en interessant voor deze mensen om 2 leuke Hollandse meiden te ontmoeten die zo'n geweldige reis aan het ondernemen zijn!

Ben benieuwd naar je nieuwe belevenissen als je straks weer op pad gaat!

Wanneer je terug bent kun je wel een boek schrijven van al je belevenissen. Ook hoe je jouw belevenissen allemaal beschrijft, is alsof ik er zelf ook zit...hahahahaha

Goede reis straks weer verder, pas goed op jezelf!! en vooral heel veel plezier!!

Dikke kus.