Demi goes Down Under

Great Ocean Road & Melbourne

Hallo trouwe lezers,

Hier alweer snel een blog na mijn vorige, maar dat komt omdat ik in de tussentijd alweer 2x een lang weekend weg ben geweest en dat uiteraard weer graag met jullie wil delen!

Verder gaat met mij trouwens alles helemaal goed hoor! Maar dat dachten jullie waarschijnlijk al haha. Volgende week (12 mei) zit ik hier gewoon alweer 4 maanden, wat betekent dat ik dan nog maar 2 maanden hoef en dan eindelijk het echte reizen kan beginnen!

Zoals ik net al zei ben ik de afgelopen weken nog 2x achter elkaar een weekend weg geweest. Ik heb 4 dagen lang een roadtrip gemaakt naar de Great Ocean Road met Iris en Nine en het weekend daarna ben ik samen met Nine ook nog 5 dagen naar Melbourne geweest!

Great Ocean Road (14 t/m 17 april)

Vrijdag 14 april:

Deze ochtend vertrokken Iris, Nine en ik weer vroeg met de kombi op weg naar de Great Ocean Road, deze start ongeveer in Warrnambool en is vanaf Adelaide ongeveer nog 6 a 7 uurtjes rijden. En ja we gingen lekker eigenwijs weer met de Kombi op pad ondanks de pech die we vorige keer hadden (achteraf was dit niet een heel slim plan, maar daar kom ik later op terug). De eerste stop die we onderweg maakte was bij Mount Gambier, een mooi blauw meer. Na hier even te hebben gestaan en mooie foto’s te hebben gemaakt zijn we weer verder gereden naar Port Fairy, een ontzettend leuk dorpje. Na bij een bakkertje een late lunch/vroeg diner te hebben gescoord hebben we nog een klein rondje gewandeld en zijn toen op zoek gegaan naar onze eerste kampeer spot, dankzij mensen die we onderweg tegen kwamen kregen we de tip over de app Campermate, daar staan alle gratis, goedkope of normale kampeerplekken in vermeldt. Hier hebben we onze eerste campingspot gevonden, aan een meer. Hier mochten we volgens mij helemaal niet overnachten aangezien het een soort klein grasveld met picknicktafels was aan een meer voor recreatie overdag, maar ach het was gratis en er kwam toch geen hond, althans, dat dachten we haha.

Nadat we eerst een prachtige zonsondergang hadden gekeken, de kombi slaapklaar hadden gemaakt en het eten stond te pruttelen kwam de eerste auto aanrijden, hier zaten 2 mensen in die niet uit de auto kwamen en het licht in de auto bleef ook uit, niet lastig om te raden wat hun aan het doen waren hahaha. Terwijl we rustig in ons bedje een boekje lagen te lezen hoorde we ineens vlak naast ons geweerschoten! We schrokken ons dood, dus wij stiekem door het raampje naar buiten kijken. Ongeveer 3 geweerschoten later kwamen we erachter dat een boer in het weiland naast ons wild aan het afschieten was. Niks aan de hand dus, maar je schrikt wel als je ineens schoten hoort!

Zaterdag 15 april:

Zaterdagochtend zijn we dan echt begonnen aan de Great Ocean Road vanuit Warrnambool. Het eerste stuk kwamen we al gelijk op hele mooie, maar ook erg toeristische, uitkijkpunten uit. En zoals overal in de wereld liep heel China hier ook weer rond met camera toestellen waar je u tegen zegt. Na bij deze toeristische punt een tijdje te hebben rond gelopen zijn we doorgereden om het meest bekende (en ook het meest toeristische) punt van de Great Ocean Road te bekijken, de Twelve Apostles. Nou we kwamen daar aan en werden een parkeerplaats opgeleid, het was net alsof we het parkeerterrein van de Efteling opreden zo groot en druk… Aangezien we geen zin hadden om te vechten voor een parkeerplek en met heel China op een platform te staan zijn we maar snel weer doorgereden. Daarna zijn we ergens in een klein dorpje gestopt om te lunchen, we hebben op de parkeerplaats heerlijk op zn campings eieren met spek staan bakken haha.

Vervolgens zijn we verder op pad gegaan en ineens gaat de weg langs de kust over in een bergweg die door een regenwoud heen loopt, heel apart maar wel gaaf! We gingen alleen niet zo snel omhoog omdat de Kombi dat niet echt trok en ik de bochten heel langzaam moest nemen. Dus tegen de tijd dat we “boven” waren liep het al tegen het einde van de middag en moesten we dus weer plannen maken voor onze overnachtingsplek. Aangezien we alle 3 ontzettend veel zin hadden in een warme douche hadden we besloten om verder door te rijden naar Apollo Bay om op een echte camping te gaan staan. Maar voordat we verder reden hebben we eerst een mooie wandeling door het regenwoud gemaakt naar de Triplet Falls. Zoals de naam het al zegt, 3 mooie watervallen in het regenwoud. Toen we even later onze weg hadden vervolgd en uitkwamen op de camping in Apollo Bay, bleek dat heel de camping al vol stond… Er was wel nog 1 plekje over op de parkeerplaats waar we hem wel neer konden zetten (lees: grasveld waar ongeveer 10 auto’s konden staan). Nou dikke prima, we hadden geen zin meer om verder te zoeken naar een andere plek. Toen we de camping op liepen voor onze douche leek het net of ik op een of andere Amerikaanse Red Neck camping terecht was gekomen: overal kampvuren, iedereen stondje hutje op mutje met hele families. Hing gewoon een hele aparte sfeer, maar niet op een negatieve manier hoor haha. Na onze douche hebben we lekker bij een van de kampvuren een pizza gegeten en daarna snel warm ons bedje ingedoken want koud dat het was!!! Ik geloof dat het maar 9 graden was buiten en daar zijn we natuurlijk helemaal niet meer aan gewend…

Zondag 16 april:

Nadat we de camping verlaten hadden zijn we eerst nog even een farmers marktje in Apollo Bay wezen bezoeken. Dus met allemaal zelf gemaakte producten. Na hier een lekker koffietje gescoord te hebben zijn we begonnen aan het mooiste stuk van de Great Ocean Road die loopt tussen Apollo Bay en Lorne. Een erg bochtige weg langs de kust, na elke bocht viel je mond weer open van verbazing door het prachtige uitzicht wat je had. Onderweg zijn we nog ergens gestopt voor een kleine hike naar een kleine waterval, erg mooi ook weer. Toen we uiteindelijk in Lorne aankwamen zijn de meiden op pad geweest om alle winkeltjes te bekijken in de winkelstraat en heb ik lekker een boekje gelezen. Vervolgens zijn we doorgereden naar Bells Beach, hier was namelijk een championship surfing aan de gang en dit wouden wij natuurlijk wel even mee maken! We hadden ook nog eens erg geluk aangezien de entree toevallig deze dag gratis was en parkeren maar 2 dollar! Uiteindelijk vond ik persoonlijk de surfwedstrijd saaier dan verwacht. De wedstrijd die wij keken ging om 2 surfers die in het water lagen en dan hun beste moves moesten showen op een golf en degene met de meeste punten won, ze hadden hier 35 minuten de tijd voor om hun beste moves te laten zien. Maar ze zijn natuurlijk afhankelijk van de golven die opkomen zeg maar, dus soms konden ze wel 10 min wachten voordat ze iets konden laten zien. Dus dan sta je 10 min te kijken naar 2 surfers die dobberen in het water, vervolgens laten ze dan 20 sec lang hun moves zien op een golf en daarna is het weer wachten op een nieuwe golf. Dus het was een beetje saai vond ik.

Toen was het weer tijd om te zoeken naar een nieuwe slaapplek! Ik had via de app weer een gratis spot gevonden in het regenwoud ergens. Dus wij weer in de auto en terug gereden naar het regenwoud. Het was echt op een soort open stuk midden in het bos en er stonden echt best veel mensen. Alleen we kwamen daar aan toen het al aan het schemeren was en aangezien iedereen in een soort cirkel wat dieper in het bos stond met kampvuren had ik echt een beetje het gevoel alsof ik bij een soort geheime bijeenkomst was aangekomen waarvoor ik niet was uitgenodigd hahaha. Verder helemaal prima hoor, we voelde ons niet onveilig. Na nog wat kaart spelletjes gespeeld te hebben zijn we lekker ons bed ingedoken omdat we weer vroeg op moesten de volgende ochtend.

Maandag 17 april:

Nou toen kon onze terugweg naar Adelaide weer beginnen, een reis van ongeveer 8,5 uur. De eerste 1,5/2 uur was echt door een stuk niemandsland en mistig dat het was… Nou de hele terugreis ging goed totdat we 130 km voor Adelaide waren en ik rechts achter een klapband kreeg… Ik schrok me helemaal dood maar gelukkig kon ik hem veilig tot stilstand brengen langs de weg. We hadden een soort ANWB gebeld en die zouden er binnen een halfuur zijn om de band te vervangen. Nou inderdaad binnen een halfuur was er een mannetje om de reserve band die voorop de auto hangt er onder te zetten zodat we weer verder konden rijden. Alleen toen de reserveband eronder zat bleek dat deze ook was leeg gelopen omdat hij al zo oud was… Dus toen moest die man met de reserveband terugrijden naar zijn werkplaats om hem op te pompen, zo gezegd zo gedaan. 1,5 uur later was ie terug, heeft ie de band eronder gezet en konden we weer verder rijden naar Adelaide. We hebben ongeveer 3 uur hier gestaan voordat we weer op pad waren. Toen moesten we dus nog 130 km naar Adelaide, alleen aangezien de reserveband ook niet helemaal goed meer was mochten we maar max 80 km/u rijden. Nou de rest van de weg ging goed tot vlak voor Adelaide. Vlak voordat je Adelaide bereikt ga je namelijk een soort berg over voordat je in de stad bent. Onderweg stopte de radio er ook al ineens mee, wij dacht nouja zal wel, waarschijnlijk gewoon op. En terwijl we die berg oprijden zeg ik tegen die meiden: moet je nou kijken, mn lichten zijn zo gedimd dat er bijna niks meer van over is. Nouja, vervelend, maar nog niks aan de hand. Als je eenmaal het hoogste punt over bent is het alleen maar bergafwaarts totdat je het eerste kruispunt van Adelaide bereikt. Op deze weg hoef je in principe niet te gassen, alleen maar te remmen omdat het zo steil naar beneden. Totdat we op een kort vlak stukje terecht kwamen, ik een vrachtwagen in wou halen en dus gas moest geven en er achter kwam dat de motor gewoon volledig was afgeslagen en de accu gewoon dood was… Dat terwijl je met 70/80 naar beneden rijdt op een snelweg en ook niet kan stoppen omdat er niet echt een vluchtstrook is en je gevarenlichten het niet doen. Dus ik zei tegen die meiden van ik rij gewoon zo ver mogelijk door als ik kan, met als eindstation dus het kruispunt haha… Nouja Sonja gebeld en die kwam naar ons toe rijden om te kijken wat er aan de hand was, een andere man kwam ook nog helpen. Toen Sonja er was met zn allen het busje naar de zijkant geduwd en ging die man even kijken wat er mis, bleek dat er 1 of andere kabel bij de accu niet goed zat en daarom de accu geen stroom meer kreeg en daarom dus dood was. Nou de kombi weer gestart gekregen met startkabels , Sonja heeft m naar huis gereden en sindsdien staat ie hier nog steeds voor de deur… haha. Hier ga ik dus absoluut niet meer mee op pad!!!

Maar verder hebben we echt een geweldig weekend gehad!

Melbourne

Vrijdag 21 april:

Vrijdagochtend was het dan zover, Nine en ik vertrokken voor 5 dagen naar Melbourne om daar lekker de toerist uit te hangen. Gelukkig geen problemen gehad onderweg met de vlucht/bus, alleen regende het helaas toen we aankwamen in het centrum van Melbourne… Ondanks dit trieste weer vonden we Melbourne al direct gaaf! We hebben 20 min gelopen naar ons hostel. We sliepen op een kamer met in totaal 6 meiden, opzich helemaal geen probleem, maar wel als de airco/luchtfiltering het (niet) goed doet waardoor het super warm is op de kamer en er een hele vieze soort zweetvoeten geur hing… Gelukkig waren we toch niet van plan om hier veel van onze tijd door te brengen. Nadat we onze spullen op de kamer hadden gedumpt (en het nog steeds regende) zijn we een klein overdekt winkelcentrum in gegaan waar we bij een heel schattig tentje koffie hebben gedronken. Daarna zijn we in een hele oude tram gestapt die een rondje rondom de stad deed waarbij interessante dingen werden vertelt over gebouwen/parken die we passeerden. Maar aangezien we niet de enige waren met dit idee op een regenachtige vrijdagmiddag, zat de tram stampvol en hoorde we niks van deze interessante verhalen haha. Gelukkig hadden we nog wel zicht.

’s Avonds zijn we pizza gaan eten bij een hele goeie tent die ook stond aangeschreven in onze visit guide. Daarna zijn we gave bar belandt waar we werden behandeld als prinsessen door de barman (wat betekende heel veel gratis drankjes) dus dat vonden we natuurlijk helemaal niet erg.

Zaterdag 22 april:

Na een hele warme nacht in het hostel zijn we lekker op tijd naar de Victoria Markets gegaan om daar een lekkere brunch te scoren. Na een rondje te hier hebben gelopen en uiteraard wat lekkers te hebben gescoord, zijn we door gelopen naar de wijk Fitzroy. Ook wel bekend als de hipster/hippie wijk hier. We hebben hier dan ook heeeele vreemde types zien rondlopen zoals bijvoorbeeld een familie die zo uit een jaren 60 serie gestapt kwamen. Ik ben voor het eerst in mn leven in een platenzaak geweest (ik snapte er niks van haha)! Nadat we de leukste straten door hadden gelopen en een heel lekker ijsje hadden gescoord zijn we weer terug gelopen naar ons hostel. Aangezien we flink wat kilometers hadden gelopen waren we een beetje moe dus hebben we even klein momentje voor onszelf genomen in het hostel. Nadat we ons weer een beetje hadden opgefrist zijn we sushi wezen eten bij een klein weggestopt tentje in Chinatown die Nine had gevonden, maar lekker dat het was! Omdat we geen zin hadden om weer uit te gaan zijn we naar de film geweest: Beauty and the beast. Ik had even een klein geluksmomentje omdat dit een van mn lievelings disney films was vroeger haha. Daarna zijn we lekker op tijd ons bed ingedoken.

Zondag 23 april:

Op deze ochtend hadden we het geniale idee om een fiets te huren en richting St. Kilda te fietsen. De weg was op 1 gigantische heuvel na best relaxt. Na onze fietsen weer te hebben afgegeven zijn we bij een tentje gaan ontbijten, ik heb geloof ik nog nooit zo’n duur ontbijt (25 dollar) gegeten, maar lekker dat het was! French toast van creme brulee beslag (dus ook gekarameliseerd aan de bovenkant), mascarpone, chocolade saus en pistache nootjes. We zijn na dit ontbijt verder gelopen naar de plaatselijke markt van St. Kilda, hier was niet veel spannends aan maar tot onze grote vreugde kwamen we aan bij het Luna Park van Melbourne! Hier moesten we natuurlijk één ritje maken in een van de attracties. Dus een kaartje gekocht en gekozen voor de achtbaan. Toen we eenmaal ingestapt waren kwamen er erachter dat de achtbaan 100 jaar oud is en met de hand geremd moest worden… Toen werd het wel een beetje spannend, niet omdat de baan nou zo heftig was maar omdat we hoopte dat de remmen het niet ineens zouden begeven haha. Maar we zijn er weer veilig uitgestapt haha. Daarna zijn we een stukje verder gelopen langs het strand om vervolgens de pier op te wandelen waar je pinguïns kan zien. Helaas waren op dat moment maar 3 aanwezig die verstopt zaten onder rotsen maar dat verpestte niks aan het prachtige uitzicht dat we vanaf daar hadden op de skyline van Melbourne! Daarna zijn we met de tram terug gegaan naar ons hostel om ons even om te kleden. We gingen daarna namelijk naar een typische Aussie Football game in het stadion met een groep uit het hostel! Dit was erg leuk om een keer mee te maken! Het was nog redelijk vroeg dus we zijn door gegaan naar een rooftop bar in de stad met een geweldig uitzicht!

Maandag 24 april:

Maandagochtend hebben we met een groepje uit het hostel en een gids een wandeling gemaakt door Melbourne. Dit was erg interessant en leuk omdat je dingen te horen en te zien kreeg wat we anders nooit hadden geweten en gezien. Na deze wandeling hebben we nog even lekker ergens een kopje koffie gedronken en geluncht, maar we hadden wat tijd over en wisten niet zo goed wat we moesten doen. Maar met de tour van die ochtend waren we langs een soort museum gekomen; Centre for Moving Image. Daar kon je van alles zien en doen wat met bewegende beelden te maken had, leuk voor even maar niet om uren door te brengen. Daarna zijn we richting de haven van Melbourne gelopen aangezien we daar ook niet waren geweest, vanuit daar zijn we weer op de tram gestapt naar het hoogste gebouw van Melbourne. In dit gebouw kan je op bovenste (88ste) verdieping genieten van een prachtig uitzicht over heel Melbourne. We hadden het precies zo gepland dat we er iets waren voor zonsondergang zodat we het uitzicht zowel licht en donker konden zien. De lift omhoog naar de 88ste verdieping ging trouwens snel… 35 km/u ging dat ding en schudden dat ie deed, maar dat was blijkbaar heel normaal haha… Na hier een klein uurtje te hebben rond gehangen zijn we weer naar beneden gegaan om ergens ons avond eten te scoren. Na dit gevonden te hebben en als toetje een super lekkere donut te hebben gehaald zijn we naar een speciale bar in Chinatown gegaan. The Croft institute heette het en de bar was gemaakt in een voormalig gekkenhuis… Nou die sfeer hing daar nog steeds, heel klinisch en koel. De drankjes werden ook geserveerd met zo’n spuit erin haha… Daarna moesten we naar de wc boven en dat was nog angstaanjagender. De wc was gelegen aan het eind van een smalle donkere gang met aan beide kanten deuren waar dus vroeger die gekken zaten opgesloten. Aan het begin van de gang was een soort klein donker wachtkamertje met een kleine flikkerende tv en zo’n oude rolstoel die bovenin de hoek hing. In de wc gingen helemaal mijn nekharen overeind, hier stond namelijk nog zo’n oud ziekenhuis bed en op het plafond zaten bloedspetters… Het was wel heel gaaf om te zien maar er hing een hele raar sfeer. Na hier een drankje te hebben gedaan zijn we door gegaan naar dezelfde bar als waar we vrijdagavond belandt waren en toevallig was ook dezelfde aardige barman weer aanwezig en hij herkende ons ook nog! Wat dus betekende weer een aantal gratis drankjes… Erg vervelend weer haha. Na het redelijk laat gemaakt te hebben terwijl we vroeg op moesten de volgende ochtend zijn we weer terug gegaan naar het hostel.

Dinsdag 25 april:

De wekker ging vroeg want om kwart voor 7 zaten we alweer in een uber op weg naar het vliegveld, onze vlucht vertrok om 8:40 en we moesten er een uur van te voren zijn. Na hier nog een klein ontbijtje naar binnen te hebben gewerkt zijn we het vliegtuig ingestapt en binnen een uurtje stonden we alweer op Adelaide Airport. De rest van deze dag heb ik niks gedaan want ik was helemaal gesloopt van het drukke maar o zo leuke weekend met Nine!

Nou dames en heren, dat was het weer voor deze keer. Sorry voor de lange blogs maar ik moest deze keer 2 weekenden in 1 blog typen haha, dus ik heb al flink ingekort!

Liefs,

Demi

Oma Boot

Lieverd, wat een avonturen heb je weer meegemaakt. Gewéldig dat jullie zoveel ondernemen, maar ik lees tussen de regels door dat het niet helemaal zonder gevaar is. Maar je bent een stoere meid dus maak ik mij geen zorgen. Dikke kus van ons.

Huub van Osch

Geweldig dat je het zo naar je zin hebt. Mooi om te lezen hoe je van alles onderneemt en de omgeving verkent. Groetjes en alle goeds!

Roos van dijk

ik heb weer genoten .......dikke kus